Kommunförbundet har utlyst en tävling för att hitta nya modeller för närservicen. Syftet är att aktivera nya aktörer för att sålla fram lösningar som ska förnya närservicen och hitta nya sätt att skapa en bättre vardag för kommuninvånarna. Närservicen är viktig för var och en och därför har alla möjlighet att delta i tävlingen med sin egen modell, men bakom varje tävlingsbidrag ska ändå finnas en grupp, d.v.s. två eller flera personer. Tävlingens tema är en smidig vardag för barnfamiljerna. Tävlingen fokuserar på hur man ska kunna medverka till en smidig vardag genom flera aktörers samarbete och ett partnerskap mellan den offentliga, privata och tredje sektorn. Det är även önskvärt med olika lösningar som bygger på samhörighet.
Man kan delta i idéserien och produktserien. I idéserien tävlar modeller på idénivå, medan färdiga modeller eller modeller som redan tagits i bruk tävlar i produktserien. Huvudvinsten i idéserien är 3 000 euro och i produktserien 5 000 euro, men dessutom kan tävlingsdeltagarna ges högst fyra hedersomnämnanden, vart och ett på 500 euro. Man kan delta i tävlingen fram till den 30 april klockan 15, medan vinnarna offentliggörs hösten 2015.
Närservicen består av tjänster som kommuninvånarna behöver i sin vardag, där tjänsterna har en central roll, både när det gäller kommunens livskraft och en smidig vardag och välfärd för kommuninvånarna. Närservice produceras mångsidigt av olika aktörer inom den offentliga, privata och tredje sektorn. Det går inte att göra en uttömmande förteckning över vad som ingår i närservicen, eftersom tjänsterna är användarspecifika, särskilt de regionala skillnaderna gör det svårt att definiera närservice. När man ser över närservicen, bör man sålunda beakta även regionala olikheter och särdrag.
Uppgifterna är från ett av Kommunförbundets pressmeddelanden (från 12.2), vilket har länkar för närmare upplysningar om tävlingen och anmälningsformuläret.