SOTE-reformen och människornas behov

Finlands regeringsprogram 27.5.2015Ett av regeringsprogrammets spetsprojekt är att göra servicen kundorienterad. Bra så, men för uppgiften torde gälla den gamla visdomen: ”lättare sagt än gjort”. Det är svårt att ordna människornas behov i ett mångfacetterat föränderligt samhälle. Kunde kompanjonskap vara en lösning? Angående det här kan man läsa följande textsnutt från levande livet:

Vi har lyckats komma till ett läge, där kommunens hemservicearbetstagare säger till sina kunder, att man inte hinner städa eller göra några andra små hemsysslor, och att det inte ens egentligen hör till dennes arbetsbeskrivning som vårdare. Företagaren beklagar, att det inte lönar sig för honom att komma till kunden för en 10 minuters syssla och tillägger att städhjälpen kostar 35 euro per timme, vilket kunden igen inte nödvändigtvis har råd med. Sedan kommer föreningens frivillige som berättar, att inte heller denne egentligen kan göra sysslorna, för de skulle uppenbarligen höra till antingen kommunens arbetstagare eller företagarens uppgift. Slutresultatet är det, att åldringen inte får den efterlängtade hjälpen från någon (Kansalaistyötä kaikille, Tanja Kuronen & Hanna Moilanen, utkommer på hösten 2015).

Jag har stött på sådana här erfarenheter på olika håll i Finland, alltför många gånger. Det berör gång efter annan. Då ordnandet av servicen och produktionssättet, samt arbetstagarnas arbetsbeskrivningar fragmenteras, då kommunerna och SOTE-områdena växer och då lagstiftningen kompliceras, så är det allt svårare att göra servicen riktigt kundorienterad. Service och stöd behöver människor i olika åldrar, och deras behov behöver på nytt tas upp som utgångspunkt för utvecklingen av servicen. Det här är inte bara landets regering, utan allas vår uppgift. Ifall man inte gör på det här viset, så ökar bara antalet liknande berättelser som ovan.

Läs mer i blogginlägget (på finska) på Landsbygdspolitikens blogg, skrivet av Ritva Pihlaja som fungerar som specialsakkunnig och forskare vid Landsbygdspolitiska samarbetsgruppen, där hon ansvarar för frågor som berör delaktighet, närdemokrati och tredje sektorn inom nätverket för medborgarverksamhet.

Det här inlägget postades i Nyhetsbrev 16/2015, Nyhetsbrev 24/2015 och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s