Kategorier
2020 Nyhetsbrev 05/2020

Länder frångår idén om storskolor

I Sverige stängde Luleå kommun ett flertal byskolor och förskolor och flyttade eleverna till större skolor. Man planerar att bygga en högstadieby i centrum med omkring 1 000 elever. Enligt Åsa Morberg, som är docent i didaktik, lade Tyskland ned väldigt mycket byskolor. Nu har man sett att byarna avfolkades och nästan dog, och just nu är det en trend att man tar upp sina byskolor igen och att man försöker att befolka sin landsbygd, vilket går alldeles utmärkt. Inte heller andra nordiska länder som Norge och Finland följer den svenska riktningen med nedläggningar av skolor i byar och bussande av elever till mer centralt belägna, större skolor (i Finland läggs det nog ned byskolor, red. anm.). Moberg pekar även på att man i USA mer och mer går ifrån storskolor.

Hon är inte heller övertygad om de ekonomiska fördelar som storskolor sägs ha, utan menar istället att mindre skolor skulle kunna användas på ett betydligt mer effektivt sätt. Exempelvis kunde skolans matbespisning vara en plats dit pensionärer kunde komma och få sig ett mål lagade mat, medan skolhälsovården kunde göra enklare provtagningar i stället för att patienterna åker in till centralorterna. Används skolorna på många olika sätt, så får man svårt att hävda att en stor centralskola skulle vara ekonomiskt lönsam.

Uppgifterna är från webbplatsen svt.se.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s