Kategorier
2014 Nyhetsbrev 24/2014

REKO-ringen sprids som ringar på vattnet

eggs in a cartonREKO-ringarna – direktförsäljning från producent till konsument – har på kort tid blivit väldigt populära, t.ex. den nya ringen i Nykarleby, som verkar inom ramen för Stiftelsen Juthbackas matkulturprojekt, har redan från start 150 medlemmar. Enligt verksamhetsledaren för Stiftelsen Juthbacka, Mikaela Smedinga, är intresset jättestort. Handeln går ju till så att producenterna bjuder ut sina varor på Facebook, varefter medlemmarna i ringen får beställa de varor som de önskar. En del producenter vill emellertid helst ha avtal med medlemmarna i ringen. I Nykarleby möts leverantörer och beställare vid Juthbacka, och här bytte senaste vecka (5.6) ägg, bondost, råmjölk, morötter, kött, fisk, grönsaker och potatis ägare. Under sommaren är det leverans en gång i veckan och i vinter troligen varannan vecka. Leverantören Sten-Olof Backlund, som även är med i REKO-ringen i Jakobstad, tycker att systemet fungerar bra. Han gör två månaders avtal med kunderna.

”Att sälja direkt i en REKO-ring är en enkel modell. Man vet på förhand vad som går åt”, säger producent Tommy Nyholm. Kunden Angelica Nystrand menar att det här borde vara en win-win-situation för producenter och konsumenter. Konsumenten får köpa närodlat och ekologiskt direkt av producenten till ett förmånligare pris än i butiken och producenten får mera betalt när handelns mellanhänder är borta. Jonas Harald på livsmedelsprojektet Foodia berättar att det nu, ett år efter starten i Jakobstad, finns närmare femton REKO-ringar i Finland, varav ringen i Vasa har delats i två – en i Solf och en i Vasa centrum. Det finns också en REKO-ring i Kristinestad, medan en planeras i Kronoby. ”REKO-ringarna har spridit sig i Svenskfinland, till Åland och Västnyland, och också i Östnyland är diskussionen i gång. I Tammerforstrakten nappade man snabbt på konceptet, och där kommer ryktet att sprida sig”, säger Harald. REKO-modellen har tagits fram av företagshuset Dynamos projekt Foodia och Yrkesakademins projekt Eko Nu.

Uppgifterna är från en artikel, skriven av Pia Andtbacka, i Vasabladet (8.6). Se även en artikel, skriven av företagsrådgivare Jonas Harald på Foodia, i Foodia info (nr 12, 2014). OBS! börjar på sid 8 (KAG/Foodia info).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s