Kategorier
2021 Nyhetsbrev 12/2021

Hundratals byar presenterar sig på sociala medier inkommande lördag

Den andra lördagen i juni firas två nationella evenemangsdagar: Öppna Byarnas dag och Bybutikens dag. Begivenheterna påminner om de många möjligheterna som finns i finländska byar och betydelsen av närservice.

Öppna Byarnas dag hålls online den 12 juni. Byarna publicerar olika slags innehåll via sina egna kanaler. Alla byar som deltar finns på webbsidan avoimetkylat.fi. En karta över byarnas länkar och vad de åstadkommit publiceras klockan 6.00 på evenemangsdagen. Kartan visar vad byn publicerar och med vilken onlineplattform. På sociala medier finns händelserna som hashtagsen #AvoimetKylät, #TeeSeKylillä och #MaalleAsumaan.

– Förra året bestämde vi oss för att genomföra det här evenemanget online för första gången och det lönade sig, eftersom byarna fick stor synlighet på sociala medier!  Nu ville vi igen göra evenemanget säkert online och uppmuntra byar att öka sin synlighet på sociala medier. Byarnas egen aktiva kommunikation stöder också bra den pågående boomen att bo på landet, säger ordföranden för Finlands Byar rf Petri Rinne.

Byarna som anmält sig till evenemanget inspireras bland annat till att göra videor, digitala skildringar, bildgallerier och rutter. Byarna har fått friheten att planera och producera allt innehåll för sina egna plattformar. En större målsättning för dagen är att stärka det digitala kunnandet och dra nytta av byarnas gemensamma synlighet.

Teman för Öppna Byarnas dag är i år specifikt landsbygdsinflyttning och närturism. Syftet är att sätta byns intressanta lokala turistmål i rampljuset och uppmärksamma turisterna på nya platser. För första gången tas även kommunerna med i evenemanget. Kommunerna kan marknadsföra till exempel byarnas attraktionsfaktorer och bostadsområden till potentiella landsbygdsinflyttare.

Finlands Byar rf genomför Öppna Byarnas dag online i samarbete med Finlands Dagligvaruhandel rf:s begivenhet Bybutikens dag. Evenemanget Bybutikens dag påminner oss om vikten av närservice. Butikerna som är med i Bybutikens dag publiceras på samma karta på evenemangsdagen. På sociala medier finns de på hashtagen #Kyläkauppapäivä.

– Närturismen och den ökande populariteten att distansarbeta i sommarbostadskommunen märks i bybutikerna, även om trenden med minskande antal bybutiker ännu inte har vänt. Flerplatsboende och flyttning till landet kräver även service, så vi har inte råd att förlora bybutikerna, säger direktören för Finlands Dagligvaruhandel rf Ilkka Nieminen.

Informationen (på finska) ingår i Finlands Byars Uutiskirje för juni månad som även innehåller en annons om att Finlands Byar söker en verksamhetsledare, info om en distanskväll i rundturen Kylälle asumaan, att Finlands Byar söker Årets Unga Lokala Aktör 2021, webbplatsen maalleasumaan.fi som öppnats, video med åtta tips till kommunalvalskandidaterna, influencer Inari Fernández i podcasten Kylässä, fortsättning för undantagslagen för distansmöten till slutet av juni, webbinarium om hur man tjänar på Airbnb, info om Landsbygdsparlamentet, juridisk rådgivningstjänst för byaföreningar och Leader-grupper, samt aktuellt från det finlandssvenska landsbygdsutvecklingsfältet.

Finlands Byars Uutiskirje (juni 2021) finns att läsas på webbplatsen mailchi.mp.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s