Samhälleliga företag gynnar lokal gemenskap

Bildkälla: Aktion Österbottens hemsida

Den 25 september ordnade Aktion Österbotten ett seminarium om samhälleligt och socialt företagande inom ramarna för sitt projekt Innospiration Österbotten. Verksamheten för samhälleliga företag börjar ofta på gräsrotsnivå och har som syfte att lösa lokala problem genom att erbjuda sådan service som saknas på orten. Det är frågan om ett koncept, inte en juridisk företagsform, vilket innebär att även föreningar kan verka som samhälleliga företag. De sociala företagens syfte är att skapa arbetstillfällen, särskilt för partiellt arbetsföra och långtidsarbetslösa.

”Samhälleliga företag är inte renodlade välgörenhetsorganisationer utan de kan investera och ansöka om finansiering på ett annat sätt än föreningar. Vinsten används för att uppnå gemensamma mål”, berättar Anne Bland som är sakkunnig i frågor som berör samhälleliga företag. Största delen av vinsten investeras med andra ord för att uppnå målen, till exempel sysselsättning, utbildning av unga eller hälsovårdstjänster. Skillnaden mellan ett samhälleligt företag och den offentliga sektorn är däremot att de samhälleliga företagens mission är att göra samhället bättre och att leda verksamheten på ett företagsliknande sätt.

Mer info finns på webbplatsen aktion.fi.

Det här inlägget postades i 2019, Nyhetsbrev 17/2019 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s