Innovationer på landsbygden i lunchwebbinariet Landet lär

Det pratas ofta om städers och stora företags innovationer, men småföretag på landsbygden har även en stor innovationskraft. Men mer behöver göras för att de ska få rätt förutsättningar för att utveckla innovationer, menar Lina Bjerke, doktor i nationalekonomi vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping, som föreläser i kommande webbinarium. Enligt Bjerke tenderar Sveriges landsbygder att ”försvinna” när man pratar om innovativa företag och innovativa platser.

Bjerke och Sara Johansson, universitetslektor i nationalekonomi, har på uppdrag av Jordbruksverket gjort tre utvärderingar av olika innovationsinsatser på landsbygden. Utvärderingarna visar bl.a. att innovationssinsatser ofta riktas till större företag, samt företag i städer. De visar att företag på landsbygden visst är innovativa, men att det behövs ökad kunskap för att förstå behoven utifrån landsbygdens särskilda förutsättningar. I forskningen pekar de bl.a. på att andelen innovationsbenägna företag är högre på landsbygden än i städer. Däremot krävs det andra typer av insatser för att främja innovationer för mindre företag på landsbygden.

Uppgifterna är från webbplatsen landsbygdsnatverket.se med länk för anmälan till webbinariet som hålls 3.9 kl. 12-12.45.

Det här inlägget postades i 2019, Nyhetsbrev 13/2019 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s