Framtiden är inte ett megatrend-fenomen – den gör man själv

Varje tidsskede har sina egna modeord. De förekommer i offentligheten några år, tills nya dyker upp. I dag är det megatrend och fenomen som är på tapeten. Men modeorden påverkar även händelser och framtiden, medvetet eller omedvetet. När så en fråga bekräftas som en megatrend eller ett fenomen i offentliga diskussioner, är det inte ett förnekande.

Många av oss som bor någon annanstans än i städerna, har den senaste tiden tröttnat på diskussionen om landsbygdens nedmontering och byarnas undergång. I glesbygdsområden blir bara de kvar som inte förstår tidens trend eller förmår ändra på hemvisten. Självklart så förändras fortsättningsvis landsbygden, liksom även hela samhället. Men det är en vanföreställning eller saknad av visioner, att påstå att det inte skulle finnas förutsättningar till boende på den finländska landsbygden, även för kommande årtionden och århundraden.

Vad göra? Själv skulle jag önska dessa megatrendkonstnärer och särskilt de blint trogna att ha is i hatten. Det är viktigt att fundera på framtiden, men utgångspunkten bör vara det, att vad kan vi själva göra, så att inte de dystraste statistikprognoserna förverkligas. Framtiden dyker inte upp så där bara någonstans, utan den gör man.

Läs mer (på finska) vad vice ordföranden för Finlands Byar Asko Peltola skriver i föreningens nyhetsbrev (5/2019). Förutom Peltolas text kan man bl.a. läsa om LOKAALI:s gedigna workshopar, landsbygdsforskarträffen i Ähtäri, om trafikens delningsekonomi är möjligt på landsbygden, samt aktuellt från det finlandssvenska landsbygdsutvecklingsfältet.

Det här inlägget postades i 2019, Nyhetsbrev 11/2019 och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s