Lantbruk utvecklas med hjälp av Leader

En grupp lantbrukare runt Kungälv i Sverige hade en idé för att uppnå bättre lönsamhet i sina företag genom att samverka kring marknadsföring och försäljning i en förening. De tog kontakt med sitt Leader-kontor. I Leader-området fanns behov för att öka lönsamheten för lantbrukare och att hålla markerna öppna, så när en grupp lantbrukare kontaktade Leader-kontoret med projektidén att marknadsföra sina produkter direkt mot butik och konsument, tvekade inte Leader-föreningens styrelse att satsa.

Projektet var framgångsrikt och idag levererar det som blev producentföreningen Kungälvsmat kött och andra lokalproducerade varor direkt till en av kommunens största livsmedelsbutiker, och för att inte tappa kontakten med konsumenten, har de även kvar direktförsäljningen. Leader-projektet bidrog till att öka försäljningen och förbättra lönsamheten, konstaterar verksamhetsledaren för Leader-kontoret Ulrika Holmgren.

Mer info finns på webbplatsen landsbygdsnatverket.se med länk till inspirationsfilmer.

Det här inlägget postades i 2019, Nyhetsbrev 06/2019 och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s