Uppfattningar om projekt – en tävlan om synlighet?

I samma båt – samassa veneessä rf ry, som fungerar som Leader-grupp i Åbo skärgård, har kommit ut med sitt första nyhetsbrev för i år. Verksamhetsledaren Emil Oljemark skriver i sin spalt om sin syn på projektens synlighet. Han skriver, att spontant tänker man på fräscha sätt att lyfta fram olika projekt som har fått finansiering. Synlighet som en egen målsättning i all ära, men mer och mer handlar dagens hektiska medievärld om att skapa intressant innehåll som presenteras på ett lockade sätt.

Det personliga lockar folk att hänga på sociala medier, medan de professionella mediehusen, såväl lokala som nationella, publicerar nyheter med konkreta resultat och anknytningar till vardagen. Men, hur ska då ett projekt med mer allmänna målsättningar klara sig i en dylik tävlan om synlighet? Samma gäller för oss i Leader-gruppen, som då ska sporra fram till goda projekt och konkretin hägrar långt borta i horisonten.

Är det ansiktsbilder på Facebooksidan och nyrenoverade byahus med talkogänget i högsta hugg som gäller? Har vi då lyckats med att sprida projektens och EU finansieringens glada budskap? Svaret är ett villkorligt ja. Vi ska givetvis kunna bjuda på ett innehåll som lockar läsare, för det visar att det finns ett lokalt intresse för ett projekt. Då kan man dra likhetstecken mellan synlighet och att projektet lyckats. Men, vi ska inte leva i en illusion om att utan eftertanke duplicera samma trick om och om genom hela projektet, då inlägget eller bilden en gång fått ordentlig genomslagskraft.

Jag tror att allt handlar om att vinkla in saker på ett intressant sätt. Varför har talkojobbaren satt 100 timmar av sin lediga tid till att bygga ett hus? Hur kom man på idén om en ljusfestival till skärgården mitt i november? Och vilket arbetsmoment var det som egentligen kostade pengar i ett projekt? Berättelsen är den gemensamma nämnaren. Alla projekt har en berättelse utöver den där ena ansiktsbilden på Facebook som fick mest ”tummar upp”. Så våga pröva på och kommunicera till din omgivning. Förutom verksamhetsledarens spalt innehåller Newsletter information om aktuella nyheter och projektexempel.

Det tvåspråkiga Newsletter (april 2018) finns att läsas på webbplatsen sameboat.fi.

Annonser
Det här inlägget postades i 2018, Nyhetsbrev 08/2018 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s