REKO-ringarna påverkar producenterna positivt

Enligt grundaren Thomas Snellman har REKO-ringarna haft stor betydelse för de jordbruksproducenter som lyckats väl. I fjol sålde 4 000 finländska producenter sina livsmedel genom REKO-ringarna, varav 1 000 producenter deltog i torghandeln varje vecka. REKO-ringarna har lett till en bättre beredskap bland bönderna, för nu kan de förse konsumenter med produkter med kortare varsel och det har i sin tur påverkat handeln med större uppköpare.

REKO-ringarnas koncept bygger på att sammanföra konsumenter och producenter. Producenterna presenterar sina produkter i Facebook-grupper. I kommentarsfältet skriver konsumenterna ner sina beställningar och jordbrukarna träffar kunderna vid en given plats med jämna mellanrum. Kunderna åker hem med närproducerade livsmedel och bonden med pengarna. Det viktiga är att det inte finns några mellanhänder och att det är gratis för producenterna att gå med.

I Österbotten har verksamheten funnits i fem år, där den första ringen möttes upp i Jakobstad, och Vasa följde strax därefter. Nu har REKO-ringarna 340 000 medlemmar nationellt, vilket är ungefär 8 procent av landets befolkning. REKO-ringarna håller också på att ta fart i Sverige och i övriga Europa växer även intresset.

Snellman, som bjudits in till och talat i över 10 länder utöver de nordiska, trodde först att konceptet skulle passa bäst i Norden, där torgkulturen länge varit på väg bort. Men det verkar finnas potential att skapas ringar i övriga Europa, t.ex. för två månader sedan inledde den första italienska REKO-ringen sin verksamhet

Uppgifterna är från en artikel, skriven av Roy Mäki-Fränti, i Vasabladet (11.4).

Det här inlägget postades i 2018, Nyhetsbrev 07/2018 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s