Närservice i skärgård och landsbygd passar inte helt in i gängse marknadslogik

Bildkälla: Wikimedia Commons

Det finns rätt goda underlag hos affärsrådgivare, vilka förutsättningar som ska råda för t.ex. dagligvaror, utbud, antal kunder o.s.v. Därför krävs kombinationer av verksamheter för att lyckas med hållbara affärer.

Håkan Björk, social entreprenör och senior rådgivare, tror också att ägarförhållanden är avgörande. Lokala stabila ägare med helt eller delvis bygdens bästa som avsikt ger goda möjligheter. Höga vinstutdelningskrav är svårt att tillgodose på landsbygd/glesbygd. Återinvestering ger bättre förutsättningar för långsiktig framgång.

Tanken om konkurrens som utvecklingsmotor passar inte heller. Åtminstone hos oss i Västerbottens glesbygd får vi vara glada om vi har EN mataffär, en bensinmack o.s.v. Gemenskap och samarbete behövs. Det är inte de dominerande drivkrafterna i den traditionella marknadssituationen.

Närservice i skärgård och landsbygd passar således inte helt in i den gängse marknadslogiken för den är ofta för småskalig. Björk har därför importerat och harmonierat till Norden en affärsmodell från Skottland, kallad Community Business (gemenskapsföretagande, på finlandssvenska samhälleligt företagande), för den kontexten.

Annonser
Det här inlägget postades i 2018, Nyhetsbrev 01/2018 och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s