
Foto: Coop
För att motverka butiksdöden på den danska landsbygden vill handelskedjan Coop pröva ny teknik för att hålla sina landsbygdsbutiker öppna 24 timmar i dygnet utan personal. Coop vill nu vända utvecklingen genom att testa butiker där kunderna får betjäna sig själva. Coop har de senaste två åren kört in sitt s.k. ”Bip&Betal” -system, som gör det möjligt för kunderna att själva skanna in sina varor med en app i den egna mobiltelefonen. Vid utgången betalar sedan kunden genom att dra telefonen över en skanner.
De första reaktionerna är inte särskilt positiva, för då Coops nya planer blev kända, började det hagla kritik i sociala medier. Innovationen kan i värsta fall bli ett självmål. I en intervju för Danmarks TV2 befarar detaljhandelsexperten Bruno Christensen att satsningen i värsta fall kan gynna konkurrenterna, och hänvisar till kedjan Rema 1000 som kan tacka personalens direktkontakt med kunderna för sina framgångar.
Uppgifterna är från en artikel, skriven av Peter Karlberg, i tidningen Landsbygdens Folk (10.11).