
Bildkälla: Wikipedia
En ny förening där både kommuner, företagare och privatpersoner är med skulle vara det bästa alternativet för att ansvara för varumärket Kungsvägen i framtiden tycker Mia Aitokari, som är projektledare för projektet Låt Kungsvägen blomstra igen. Det är sju Leader-grupper längs den gamla postrutten som tillsammans anställt Aitokari.
Aitokari har sex månader på sig att skaffa fram en ny trovärdig turismaktör som kan ta över varumärket Kungsvägen, vilket registrerats och upprätthållits av Nylands förbund, men deras avtal upphörde 31.7, och sex månader efter att kontraktet gått ut kan varumärket registreras av vem som helst. De sju Leader-grupperna har bedömt att Kungsvägen är viktigt för kommunerna och turismföretagarna längs rutten och vill satsa på varumärket också i fortsättningen.
Kungsvägen, som sträcker sig från Nådendal till Vederlax (Virolahti) genom 22 kommuner i södra Finland, är en del av den gamla postrutt som sträckte sig från Bergen via Oslo och Stockholm till Viborg och St. Petersburg. Kungsvägen var även den första vägen i Finland som beviljade status som Turistväg av Vägverket.
Uppgifterna är från en artikel, skriven av Sanne Wikström på projektet Vår Nylandsbygd, och finns att läsas i sin helhet på webbplatsen maaseutu.fi.