Lokal platsbaserad öppen innovation

Lokal platsbaserad öppen innovation 16.11.2015

Terje Andersson visar hur man bedömer idéer
Foto: Ann-Sofi Backgren

Hur kan vi öka innovationsförmågan för en levande landsbygd? Tidigare skedde innovation i slutna rum, men nu inser allt fler att innovation skapas då nya grupper av människor möts. Man pratar om en kunddriven innovation, en öppen innovation, vilket är ett annorlunda sätt att tänka och agera, och som möjliggör att landsbygdens egna aktörer kan delta i innovationsarbetet. Med andra ord har det skett en perspektivförändring – innovationer hör även landsbygden till.

Den 16 november 2015 samlades 24 personer i Vasa, Österbotten för att testa en öppen platsbaserad innovation, och till sin hjälp hade de expertishjälp från Sverige, Terje Andersson som jobbar som innovationskonsult via företaget Vascaia Ab. Tidigare har det ordnats innovationsläger för landsbygden, men det nya den här gången var att sammanföra studeranden vid Svenska Handelshögskolan i Vasa, mikroföretagare, samt representanter för tredje sektorns föreningar och organisationer. Fyra mixade grupper jobbade därmed intensivt under Terjes ledning.

I innovationsworkshopen fanns vissa ledord med – delningsekonomi, konstant Internetuppkoppling, ekologiskt fotavtryck, förnybara energilösningar och andelslag/gemensamt ägande. De fyra grupperna jobbade med idégenerering och utveckling av andras idéer enligt ett visst koncept.  Idéerna fick sedan sorteras enligt hjärta/hjärna diagrammet. Därpå följande sortering gällde huruvida idéerna var nya, oväntade, nyttiga och genomförbara i det s.k. diamantdiagrammet. Därefter skulle grupperna pitcha en eller flera idéer för att få feedback och återvänta till sin grupp för vidareutveckling av idén, idéerna (”kundinvolvering”).

Slutligen utvecklade de olika grupperna sin idé i en konceptbeskrivning, och hur man skulle gå vidare med idén – do it, undersök, spara, ge bort och kasta. Slutresultatet blev att nya steg kommer att tas – nya tankar tänktes, en hel del med idéer togs fram och flera är klart genomförbara företagsidéer.

Uppgifterna är från en något längre artikel till ett kommande nummer av tidningen Maaseutu Plus – Landsbygd Plus. Artikelskribenten Ann-Sofi Backgren är specialsakkunnig på SFV och IDNET.

Det här inlägget postades i 2015, Nyhetsbrev 41/2015 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s