Hur definiera närservice?

KundserviceInom Kommunförbundets projekt Fungerande närservice var det meningen att allra först definiera vad närservice är, men projektdeltagarna kom ändå fram till att det inte är meningsfullt att ha en allmän definition på närservice, eftersom servicen varierar i så hög grad på regional nivå. Vid genomgången av definitionerna var den viktigaste lärdomen att det finns en nära kontakt mellan närservicen, invånarna och kunderna. Närheten till närservicen är en subjektiv erfarenhet, så därför finns det skäl att ta med kunden i planeringen av servicen. Utgående från detta gick projektet i nästa steg in för att utveckla servicen tillsammans med kommuninvånarna. Processen utmynnade i en förståelse av hur viktigt det är att knyta den kundorienterade planeringen och det anknytande beslutsfattandet till varandra.

De olika skedena i den kundorienterade utvecklingen består av idéer, planering, testning och genomförande, medan beslutsfattandet för sin del är indelat i inledning, beredning, beslut och verkställighet. Genom en dialog mellan dessa två processer kan kunder och beslutsfattare föras samman i gemensamma workshoppar, vilket ger möjlighet att skapa allt mer kundorienterade tjänster som tillgodoser behoven, samtidigt som det kan rentav vara en lösning på större samhälleliga problem.

Kommunmarknaden (9-10.9) presenteras en dialog mellan processerna kundorienterad utveckling och beslutsfattande med hjälp av ett försök som genomförts i Kajanaland. Under ett seminarium (10.9) håller Kommunförbundets innovationsexpert Tuula Jäppinen ett anförande och Riitta Pylvänen från projektet Sote 2020 i Mellersta Finland kommenterar anförandet. Processen dokumenteras även i en kort handbok som publiceras och presenteras under Kommunförbundets forum för närservice den 22 oktober. Under det andra seminariet om närservice presenteras de preliminära resultaten från en utredning om strukturella förändringar i närservicen. Ytterligare deltar kommunala representanter i en paneldebatt om ämnet.

Uppgifterna är från (19.8) webbplatsen Kommunerna.net.

Det här inlägget postades i 2015, Nyhetsbrev 29/2015 och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s