Inom projektet Fungerande närservice inleddes en närservicetävling den 12 februari. Tävlingen efterlyste nya närservicemodeller som särskilt ska underlätta barnfamiljernas vardag. Närservice är inget entydigt begrepp, för den betyder olika saker för olika människor, samtidigt som den är en viktig del av varje människas liv. Det var orsaken till att projektet öppet ville få fram nya idéer om närservice och hur den kan produceras, så vem som helst fick delta i tävlingen. Bidragen skulle lämnas in senast på valborgsmässoafton och då hade allt som allt 51 närservicemodeller lämnats in till tävlingens två serier – 36 närservicemodeller i produktserien och 15 i idéserien. Bland deltagarna fanns företag, föreningar, kommuner, läroanstalter och privatpersoner, vilkas tävlingsbidrag varierade stort. Där fanns allt från små utvecklingsidéer och åtgärder till modeller och produkter som redan används.
Följande steg är att juryn bland deltagarna väljer vilka som går vidare i de båda serierna, för att sedan kallas till en gemensam sammankomst, där en sakkunniggrupp ger utvecklingsförslag och råd till de tävlande. Efter det får bidragen mogna, och de bearbetade modellerna presenteras på nytt vid följande sammankomst, då sakkunniggruppen tar sitt beslut om vilka modeller som ska belönas. Vinnarna offentliggörs sedan vid ett gemensamt evenemang hösten 2015.
Uppgifterna är från (7.5) webbplatsen Kommunerna.net.