Branschen för naturprodukter har potential att utvecklas till en betydande tillväxtbransch inom bioekonomin. Omsättningen ökar och branschens företag förhåller sig mer positiva till framtiden än andra företag. Man söker tillväxt genom att verksamheten expanderas till nya produkter och tjänster. Hälsomedvetenhet har blivit en trend i världen och våra rena naturprodukter har gott rykte ute i världen. De blir allt mer betydelsefulla även som råvaror i näringstillskott, naturkosmetika, naturproduktbaserade må bra-produkter och tjänster, samt naturliga animaliska produkter, framgår det av branschrapporten för naturproduktbranschen, som offentliggjordes den 5 maj på Livsmedelsdagen i Helsingfors.
Naturprodukterna har stor betydelse för cirka 600 företag, och i rapporten granskas 400 företag noggrannare, vilka sysselsätter ca 2 500 personer. Till naturproduktbranschen hör all företagsverksamhet, från tillvaratagningen av råvaror till den fortsatta förädlingen av produkterna, samt användningen av naturprodukter i tjänster. Naturprodukter är bl.a. bär, svampar, örter och tjära, samt specialnaturprodukter, såsom exempelvis sav, bark, torv och prydnadsväxter. Branschen erbjuder nya möjligheter till affärsverksamhet särskilt på landsbygden, men genom specialisering och tjänster även i städer. Företagen inom naturproduktbranschen är verksamma inom primärproduktion, livsmedelsförädling, må bra- och kosmetikbranschen, turism, samt inom hantverk och grönanläggning.
Efterfrågan och utbudet på kosttillskott har ökat snabbt i och med Superfood-boomen, menar branschchef Anne Ristioja vid arbets- och näringsministeriets (ANM:s) Branschtjänst från Närings-, trafik- och miljöcentralen (NTM-centralen) i Lappland som sammanställt rapporten. Tyvärr utgörs den största delen av urvalet fortfarande av exportvaror. I Finland används naturprodukter än så länge bara lite i må bra-produkter (badoljor, torvbehandlingar) och i läkemedel, medan det ute i världen är redan fråga om affärsverksamhet i miljardklassen. Det finns efterfrågan på ekologiska naturprodukter i världen, och i Finland finns Europas största ekologiska plockningsområde på nio miljoner hektar.
Framtidsutmaningar i branschen är kommersialiseringen av nya produktinnovationer och forskningsrön. Vi har stora råvarureserver, men de utnyttjas inte fullt ut, då företagens affärsverksamhet påverkas mest av tillgången på råvaror. I bärbranschen är företagen i hög grad hänvisade till utländska plockare när det gäller tillgång till råvaror. Utländska plockare plockar redan cirka 80 procent av bärskörden, där intäkterna av plockningen inom handeln med naturbär år 2014 uppgick till 14,9 miljoner euro.
Uppgifterna är från ANM:s och NTM-centralernas meddelande (från 5.5).