Kategorier
2014 Nyhetsbrev 41/2014

Landsbygdens Bästa 2009-2013 samlar alla Ullbaggevinnare

Landsbygdens Bästa 2009-2013 - Ullbaggevinnare vid svenska LandsbygdsgalanVarje år mellan 2009 till 2013 arrangerade svenska Landsbygdsnätverket Landsbygdsgalan där Ullbaggar delades ut för årets bästa satsningar inom olika kategorier. De som slutnominerades i varje kategori samlades i boken Landsbygdens Bästa som gavs ut årligen, och nu har alla vinnare samlats i en och samma bok, Landsbygdens Bästa 2009-2013, där projekt och företag håller mycket hög kvalitet. Samtliga har genomgått en nomineringsprocess där stödhandläggande myndigheter, länsstyrelserna, Jordbruksverket, Skogsstyrelsen och Sametinget, samt alla LAG-grupper varit involverade. Vinnarna har sedan utsetts av Landsbygdsnätverkets och Formas gemensamma vetenskapliga råd tillsammans med representanter från länsstyrelserna, LAG-grupperna, Jordbruksverket och nätverkskansliet. Hela 36 vinnande projekt och företag presenteras tillsammans med deras bästa tips för lyckade landsbygdssatsningar, vilka finns här under:

  • Brinn för det du gör. Ett starkt engagemang gör att du kommer långt.
  • Titta gärna på konkurrenter. Tjuvlyssna eller besök dina konkurrenter och lär av dem, hur arbetar de, få impulser och idéer med dig hem.
  • Lobba mot ledningen. För att lyckas måste du ha ledning och politiker i kommunen med dig.
  • Våga satsa och tänk i nya banor. Nya idéer, arbetssätt, tjänster och produkter föds på detta sätt.
  • Tänk på att projekt ofta bara sår ett frö. Arbetet sår frön idag, men resultatet blommar kanske först om några år.
  • Jobba med arbetsrutiner och modeller. Använd moderna arbetssätt och rutiner i projektet.
  • Tiden förenar i ett projekt. Lägg mycket tid på förankring för att få förtroende i en bygd. Det betalar sig i längden.
  • Arbeta med kulturen i ”rummet”. Vid utbildningar, arbeta med kulturen inom deltagargruppen för att främjar utbytet.
  • Var mångkunnig. För att arbeta med landsbygdsprojekt är det bra att vara kunnig inom många områden och kunna hantera både kunder och myndigheter.
  • Försök finnas där andra finns. Besök föreningar, bygdegårdar, lokala utvecklingsgrupper, kyrkan eller idrottsklubbar för att lyssna in vilka behov som finns.
  • Använd sociala medier för att synas. Utnyttja sociala medier för att kommunicera och marknadsföra.
  • Projektledaren måste vara synlig. Se till att du som projektledaren tar så många kontakter som möjligt, åk runt till alla i projektet, bli personlig och var synlig.
  • Låt alla få inflytande. Ju fler projektet får med sig, desto starkare blir projektet. Arbeta därför noga med att samla människors tankar via möten, enkät, SWOT-analys eller på andra sätt hämta in tankar.
  • Tänk utanför ramarna. Fantastiska saker går att göra om man tänker nytt.
  • Var beredd på oförutsedda utgifter. Vid produktutveckling eller arbete kring en ny tjänst, se till att extra pengar finns för extra kostnader.
  • Känn av trender i tiden och inventera tidens samtal. Försök att fånga upp samhällstrenden kring de behov som finns, intressen eller pågående diskussion i lokalsamhället.
  • Var beredd på att företagande är en livsstil. Vetskap behöver finnas om att mycket tid ofta måste läggas på att driva företag.
  • Höj blicken då och då i projektet. Ha tid för att stanna upp och titta framåt under projektets gång då du ofta riskerar ha fullt upp med pågående arbete.
  • I jobbförmedlande projekt – gör en bra matchning. Om du matchar arbetsgivare och -tagare, så hjälper du bättre.
  • Lägg tid på att hitta rätt kompetenser att arbeta med. Samarbete med rätt personer är viktigt.
  • Var innovativ för att lösa motgångar. Problem och hinder dyker upp, tänk brett och nytt för att lösa dem.
  • Dokumentera arbetet. Sätt av tid från början för att få tid att skriva, fotografera eller göra ljudupptagning av projektets resultat.

Uppgifterna är från svenska Landsbygdsnätverkets hemsida och från boken Landsbygdens Bästa 2009-2013.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s