Kategorier
2014 Nyhetsbrev 20/2014

S-gruppen förmår skapa nytt i glesbygd

Prisma-butik
Bildkälla: Handelslaget KPO – S-kanava

Finland och Österbotten är ingen isolerad ö i Nordeavärlden, så Österbotten drabbas självklart då 250-300 finländska bankjobb ska bort. Men det som känns mest, är besluten att dra in de små Nordeakontoren i Korsnäs, Vörå och Oravais. Den österbottniska allmänhetens reaktioner på Nordeanyheten blev ändå inte tillnärmelsevis lika stora som då Vasa andelsbank nyligen meddelade om att banken drar in sina kontor i Pörtom, Replot, Munsala och Jeppo i juni. Det visar att vi lite till mans fortfarande räknar med att börsbolag agerar på ett marknadsekonomiskt och kunddistanserat sätt, medan det förväntas att traditioner och värderingar fortfarande ska spela in i strategiska beslut i banker av andelslagstyp. Men de tävlar på exakt samma marknad och på samma penningstyrda villkor som de stora börsjättarna, och eftersom marginalerna krymper samtidigt som webbutvecklingen förändrar kundbeteendet, har de yttre förutsättningarna för ett intakt andelsbanksnät i glesbygden försämrats.

Samtidigt är det intressant att en annan aktör med andelslagstraditioner, S-gruppen, i allt högre grad anser det vara värt att satsa på små, bemannade minibankkontor i anslutning till sina stormarknader. Det kan även noteras att många byar, som har mist sin traditionella lanthandel, i dag kan stoltsera med en S-Market, en Salebutik eller en ABC-trafikbutik. I Solf såg det illa ut efter att K-hallen Axet slog igen för ett år sedan, men KPO kom snabbt till undsättning med en Salelösning, och i Malax finns från och med i höstas en 1 500 kvadratmeter stor S-Market. Sedan tidigare har bl.a. invånarna i Replot, Kvevlax, Kållby, Larsmo och Jeppo sin närservice då det gäller dagligvaror säkrad av S-kedjan. Knappast hade S-kedjan i dag varit en av de största aktörerna i den finländska dagligvaruhandeln om kedjan krampaktigt hade hållit fast vid alla de värden som gällde vid grundandet, men S-gruppen har inte gett upp sina grundprinciper om regionalitet och tjänster nära ägarkunden som fanns i bilden vid starten för över 100 år sedan. Att S-kedjan kan ge personlig service på samma orter där andra banker drar sig tillbaka och andra bybutiker läggs ned, visar likväl på ett gångbart företagskoncept, och antagligen har framgången även en koppling till ägarstrukturen.

Uppgifterna är från en artikel, skriven av Kenneth Myntti, i Vasabladet (13.5).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s