Kategorier
2014 Nyhetsbrev 19/2014

Hemmanet Brännskär i Åboland öppnar skärgårdens knutar

Fiskehemmanet på Brännskär
Fiskehemmanet på Brännskär
Foto: Pia Prost

Lägg ihop skärgårdsbornas erfarenhet, finlandssvenskt kapital, tre unga energiska män, samt ett sagolikt läge, och vad får man? Jo, ett levande skärgårdshemman till glädje för dess invånare och hundratals besökare – på Brännskär i Åboland. Hemmanet Brännskär, som ligger på ön med samma namn söder om Nagu Lillandet i Pargas stad, köptes år 2010 av Åbolands skärgårdsstiftelse med ca 20 av holmens 50 hektar. Skärgårdsstiftelsen hade några år tidigare grundats av lokala krafter, som med stöd av några finlandssvenska institutioner ville satsa på att hålla kvar lite bofast befolkning på utskären. Idén är att hjälpa nya företagare att etablera sig i skärgården. Pristrycket från sommarstugemarknaden är sådant att fastighetspriset blir en stor tröskel för etableringar, trots att det är avfolkningsbygd, och utan skärgårdsstiftelsen hade Brännskär sannolikt blivit en sommarstuga. Men nu hyser den arbetande företagare som också betalar en marknadshyra.

Sommaren 2012 skaffade stiftelsen en stadig pontonbrygga som rymmer upp till trettio segelbåtar och då den är full, har de tre männen som driver Brännskär på arrende, bröderna Linus och Lennart Söderlund (arrendator) samt Simon Strömsund, fullt upp med att sköta bastuturer, hamnservice, kök, bageri och kafé, samt program. De har haft vänner och flickvänner som hjälpt till, men nu behöver de också anställda. I fjol våras kunde de tre konstatera att Brännskär hade utvecklats till full sysselsättning för dem alla. De grundade det öppna bolaget Living Archipelago, för att sköta hamnverksamhet, kafé, kajakuthyrning och program. Bland de redan etablerade programpunkterna finns Wild Camp-lägren för 10-14-åringar, ett fyra dagars läger med lekar, samt tävlingar i juni. Nytt för i år är att det också finns vilda lekar för vuxna – Skärgårdskampen. Vintern och våren har inneburit mycket praktiskt jobb, men också mycket planering av sommarens evenemang och marknadsföring, bl.a. har Simon och Linus turnerat i nyländska skolor.

Uppgifterna är från en artikel, skriven av Mathias Luther, i Hufvudstadsbladet (6.5).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s