Kategorier
2014 Nyhetsbrev 16/2014

Fortsatt urbanisering är en gissning

working like a dogPå svenska regeringens Landsbygdsforum den 10 april talade Teo Härén om hur Internet ändrar krafterna bakom urbaniseringen. Härén berättade att han ville utmana de som lyssnade att skapa sanningar om framtiden. ”Vägen mot staden är inte enkelriktad. Det är möjligt att åka åt andra hållet också. Internet har förändrat både våra liv, hur vi är på banken, hur revolutioner styrs och hindras, så kan det väl påverka var vi väljer att bo”, säger Härén. Fortsatt urbanisering är inte en sanning, utan det är en gissning. De målbilder som vi har påverkar våra val.  Att göra prognoser för hur folk kommer att bo, utan att låtsas om att Internet inte fanns, är faktiskt stötande och falskt, menar Härén, som fortsatte med att berätta om statistik och att man i prognoser haft fel förr.

”I statistik över boendet på landsbygden kontra staden och storstaden säger SCB att storstadsboendet kommer att stiga till 80 procent av befolkningen inom kanske 10-20 år. Men om man skulle säga att kurvorna över stigande urbanbefolkning fram till idag skulle vara CD-försäljningen, eller användningen av telefonkataloger eller läsandet av Metro innan Internet, då skulle vi också ha ritat kurvorna som en ständigt stigande trend och sedan märkt att vi hade alldeles fel. CD-försäljningen dog ju helt. Ingen använder telefonkataloger idag etc.”, säger Härén som berättar vidare om hur en tydlig urbanisering har skett sedan sent 1800-tal. Han menar att drivkraften bakom denna varit utbud av; varor och tjänster, jobb, relationer, nöjen, högre utbildning och inspiration och nya intryck, men att det i dagsläget inte spelar någon roll var man bor, man har tillgång till det utbudet ändå.

När det kommer till varor och tjänster har t.ex. elgiganten.se och andra mycket större utbud än Sickla köpcenter, och lantbrevbäraren lyfter dessutom in TV:n i hallen. För att få den billigaste TV-apparaten måste man springa runt hela Sickla centrum, men på nätets Pricerunner kan man få fram den billigaste TV:n i Sverige. Det spelar inte längre någon roll var man bor. Via Internet har man i dag möjlighet att ta del av det som en gång var kraften till att folk flyttade från landet in till städerna. Som motvikt mot ”Smart cities” måste vi bygga ”Smart country side”.

Uppgifterna är från (14.4) webbplatsen landsbygdsnatverket.se. Se även text på Landsbygdsdepartementets hemsida.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s