Kategorier
2014 Nyhetsbrev 16/2014

Myndigheten Tillväxtanalys söker exempel på framgångsrika attraktivitetssatsningar i Norden

UtskriftDen svenska myndigheten Tillväxtanalys söker goda exempel i de nordiska länderna på kommuner som framgångsrikt arbetat med ”attraktivitet”, d.v.s. att vara attraktiv för inflyttare, företag eller besökare, t.ex. en kommun som genom tydligt arbete lyckas attrahera inflyttare och öka sin befolkning. Det är just goda exempel man är intresserade av. Om ni känner till någon sådan här kommun, så tipsa till e-mailadressen inger.normark@tillvaxtanalys.se. Här nere följer texten från Tillväxtanalys i sin helhet:

Exempel på framgångsrika attraktivitetssatsningar

Förmågan att behålla, attrahera och utveckla kompetenser, företag och kapital är avgörande för att regioner och kommuner ska bli utvecklingskraftiga. Människor väljer attraktiva platser att bo på, besöka och driva företag på. För den fortsatta löpande utformningen av den regionala tillväxtpolitiken har Regeringskansliet (Näringsdepartementet) i Sverige gett myndigheten Tillväxtanalys i uppdrag att göra en omvärldsanalys kring hur attraktiva platser definieras samt vilka faktorer det är som skapar attraktivitet på en plats i ett lokalt och regionalt perspektiv.

Omvärldsanalysen ska inkludera exempel på insatser för att öka platsens attraktivitet som gjorts på lokal, regional och nationell nivå i andra länder (främst Norden och Europa) och vilka resultat dessa exempel har givit.

Vi är därför angelägna om att få exempel på platser som ni anser kan vara goda exempel i ert land/er region. Platserna vi söker ska aktivt ha arbetat med attraktivitet och försökt vända (eller förstärka) en pågående utveckling. Vi tänker oss att ”platsen” är en kommun. De goda exempel som vi identifierar kommer vi att beskriva, t.ex. utifrån motiv, arbetssätt, resultat och andra erfarenheter. Attraktiviteten ska kunna mätas i första hand i ökat antal inflyttare, men ökat antal företag eller ökat antal besökare kan också vara mått på attraktivitet.

Kommunens relation till den regionala och nationella nivån och dess betydelse för utvecklingen är viktig; d.v.s. vilka nationella och regionala strategier/satsningar eller liknande som varit av betydelse för den lokala attraktivitetssatsningen.

Om ni kan hjälpa oss med några exempel är vi mycket tacksamma! Självklart får ni ta del av de dokumentationer som sker, t.ex. rapporter och liknande.

Inger Normark
Tillväxtanalys
Analytiker
Studentplan 3, SE- 831 40 Östersund
E-mail: inger.normark@tillvaxtanalys.se
www.tillvaxtanalys.se

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s