Kategorier
2014 Nyhetsbrev 15/2014

Smartfiske och REKO-modellen

KAG info 2-2014Kreativitet och viljan att skapa sätter inga hinder för nischprodukter i det gastronomiska köket. Men ofta får man höra att det inte är lätt att få tag i lokalt fångad smartfisk hos partihandlarna. Därför borde det vara självklart att varan då har ett mycket högre värde i euro än den importerade massproducerade fisken. Allt tyder på att smartfisken kommer att bli mycket mer intressant för fiskaren och partihandeln, eftersom vi redan nu kan skönja en ökad efterfrågan från aktörer med kontakter till orter med tätare befolkningsstruktur, både inom och utanför landets gränser. Projekt med värdefulla aktörer som engagerar sig för att uppmärksamma ”smartfisk” är definitivt en injektion – till gagn för alla i näringen.

För de fiskarter som inte varit särskilt kommersiellt gångbara (t.ex. mört och nors), har benämningen i folkmun varit ”skräpfisk – roskakala”. Men då man talar om hållbarhet och ekologiskt tänkande borde framtidens benämning vara smartfisk – älykala. Det är mycket som talar för detta: en proteinkälla med ett minimalt ekologiskt fotavtryck, som är lokalt fångad, har korta transportsträckor, är fiskad med passiva redskap och minskar näringsämnen i havet lokalt.

Uppgifterna är från en artikel, skriven av projektkoordinator Mikael Nygård på Kustaktionsgruppen (KAG) i Österbotten, i KAG info (nr 2, 2014).

Foodia info 12, 2014Fröet till REKO såddes i Frankrike när Thomas Snellman, ekologisk jordbrukare från Pedersöre, fick se den franska motsvarigheten – kunde det fungera även i Finland? Genom projekten Foodia och Eko Nu! beslöt man sig för att testa. Det kändes rätt och det enda man hade att förlora var det egna ryktet. Lokala konsumenter och producenter hjälpte till att skapa en handelsmodell med några enkla principer. Man skrev avtal och den 6 juni 2013 hölls det första leveranstillfället i Jakobstad. Det fungerade – antalet konsumenter ökar stadigt och antalet producenter beredda att testa REKO-försäljningen ökar också. Omsättningen i de två pilotringarna har beräknats till 80 000 euro under juni till december 2013, och handeln har fortsatt hela vintersäsongen. Inför sommaren 2014 är både producenter och konsumenter inkörda med systemet. Nya leveransavtal för sommarens grönsaker har gjorts sedan början av mars, och ett tiotal nya REKO-ringar är under uppstart på olika platser i Finland. Många konsumenter söker alternativ och vill handla lokalt.

Reko grundprinciper: 1. Direkt handel producent-konsument. Endast egen produktion och inga mellanhänder. 2. Produkterna är förhandsbeställda. Avtal för en viss tidsperiod eller beställning i en Facebookgrupp, inget spill. 3. Överenskommen mötesplats och tidpunkt – alltid samma tid, samma plats, samma veckodag. Kostnads- och tidseffektivt för både producenter och konsumenter.

Uppgifterna är från en artikel, skriven av företagsrådgivare Jonas Harald på Foodia, i Foodia info (nr 12, 2014). OBS! börjar på sid 8 (KAG/Foodia info).

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s