Glesbygden ställer till med bekymmer för Itella

stacked mailDen erbarmliga glesbygden är en outsinlig källa till bekymmer för Itella. Man har försökt stänga kontor, minska på personal, höja avgifter, och överhuvudtaget göra mottagande av papper via brevlåda besvärligt för alla berörda parter, men ändå envisas glesbygden både med att existera och med att kräva postutdelning. Nu har så Itella sagt upp distributionsavtalen för tidig morgonutdelning av dagstidningar med syfte att tvinga fram en chockhöjning av priserna. Skall det då äntligen bli slut på det luxuösa läsandet av morgontidningar i glesbygden, denna kvarnsten runt Itellas hals?

År 1638 insåg Per Brahe att det inte fanns en marknad som skulle sköta postutdelningen på glesbygden, alltså större delen av landet, så han grundade ett postväsende. Posten, som fram till 1990 varit ett tämligen harmlöst och fredligt väsende, drabbades av kapitalistisk hybris. Pengar skulle tjänas, marknader skulle erövras, bolag köptes och posten expanderade till Ryssland och Europa. Posten började kalla sig Itella och verkar nu i ett tiotal länder. Man har en omsättning på närmare två miljarder euro och är ”ett serviceföretag specialiserat på hantering av informations- och varuflöden”, enligt hemsidan. Av omsättningen kommer 96 procent från företag och organisationer.

Det främsta målet de närmaste åren är att säkra lönsamheten, så man kan investera i tillväxtområden, detta enligt Itellas officiella strategi. Att utdela post i glesbygden är inte ett tillväxtområde, det bidrar inte till miljardomsättningar och är en föga mondän sysselsättning för specialister inom hantering av informations- och varuflöden. Det är inte en mer fungerande privatmarknad i dag än det var 1638, men det är fortfarande en plikt som Itella är ålagd att utföra, reglerad av postlagen, så politikerna har alltså inte avsagt sig all makt. Itellas slag mot tidningsdistributionen är även ett slag mot glesbygden.

”Skall finländska medborgare i glesbygd tvingas avstå från morgontidningen på grund av prishöjning, medan postväsendet ägnar sig åt att fördubbla omsättningen i Ryssland? Eller skall tidningsläsande vara en jämlikt fördelad tillgång i välfärdssamhället?”

Det kunde vara dags för regeringen att ta ett tydligt helhetsgrepp om posten som en del av medie- och kommunikationspolitiken i Finland.

Uppgifterna är från ledaren, skriven av Tom Forsman, i Vasabladet (30.12.2013).

Det här inlägget postades i 2014, Nyhetsbrev 01/2014 och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s