Kategorier
2013 Nyhetsbrev 11/2013

Engagemang och entreprenörsanda håller byn Tolg levande

Impuls 2-2013Ungefär trettio kilometer norr om Växjö ligger Tolg, en socken som breder ut sig över storslagna granskogar, sjöar och betesmarker, men befolkas bara av 550 personer. Det lär en gång ha bott 2 000 människor där. Men även om befolkningsantalet har sjunkit sedan dess, är det inte alls en utflyttningsbygd, utan hit vill unga drivna människor med drömmar om ett annat sätt att leva flytta. En av dem är Maja Söderberg som utvecklat mobilsamåkning.se (Landsbygdsnätverkets pris för Årets Landsbygdsinnovation 2011). På hemsidan fyller man i varifrån och vart man vill åka. Systemet hjälper sedan till att matcha önskemålen med dem som har lagt in var de skall köra. Hemsidan öppnade för ett och ett halvt år sedan, och i dag har tolgborna samåkt över 42 000 kilometer, vilket är mer än ett varv runt jordklotet. Konceptet sprider sig nu till andra orter i Sverige.

Bo Palm som byggt kontorshotellet i en av flera ekonomibyggnader, som kom med när frun tog över sin släktgård, kunde aldrig ana att så många skulle vara i behov av en kontorsplats i Tolg. För i dag är nästan alla platser upptagna på heltid. Även om många av företagarna väljer att sitta på kontorshotellet, finns det minst lika många som driver verksamheter utanför. Det finns ljudtekniker, snickare, lantbrukare, keramiker, musiker, massör, hästtandläkare och flera turistföretag. Sveriges landsbygd och glesbygd beskrivs ofta som döende, men Söderberg och resten av tolgborna ser något helt annat. ”Vi har tänkt mycket på det där. Vad det är som gör Tolg speciellt. Och vi tror att det beror på flera faktorer. Bland annat spelar läget roll. Det ligger nära en större stad, men tillräckligt långt bort för att en lanthandel, skola och annan service skall överleva.” Sedan är man i sockenrådet också väldigt noga med att hälsa alla nyinflyttade välkomna. Sockenrådet jobbar strategiskt för att marknadsföra socknen och tagit hjälp av ett nätverk av personer med marknadsföringskunskaper för att på bästa sätt få människor att upptäcka det utbud av aktiviteter, kultur och möjligheter till eget företagande som finns här. Så mycket kultur som Söderberg konsumerar nu, konsumerade hon aldrig under sina år i Stockholm.

Palm tror att en av de viktigaste anledningarna till att Tolg drar så många företagare, är fiberkabeln. Han skulle säga att fiber i dag är lika viktigt som el. Sedan slutet av 2008 har tolgborna haft möjligheten att ansluta sig och få supersnabbt Internet via fiberkabeln. Det här har bl.a. gett fler möjligheter att arbeta hemifrån. Men man har även arbetat hårt för att få ett eget postnummer, vilket togs i bruk 4.3. Detta är ännu ett steg i en marknadsföringsstrategi. Namnet Tolg kommer att synas på fler ställen och det kommer att bli lättare för människor att minnas namnet. Identiteten är inte bara viktig för människorna som bor här, utan även för själva bygden. Ola Sennehed på Studieförbundet Vuxenskolan i Växjö tror på en levande landsbygd. ”Det finns ett par sådana här byar runt Växjö. Det finns ett kitt och en sammanhållning där folk möts och delar sitt ansvar och engagemang. Jag tror att vi inom folkbildningen hjälper till, eftersom vi för samman människor. De allra flesta studiecirklar i vårt utbud tar plats utanför tätorten. Där folk möts föds kraft. Jag tror på att landsbygden har en framtid, man kanske bara måste hitta nya strategier för att få den livskraftig.

Uppgifterna är från en artikel, skriven av Klara Börjeson, i tidningen Impuls 2/2013.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s