Med vilka praktiska åtgärder kan man förbättra sin konkurrenskraft och möjligheten att få sin produkt i handelns sortiment? Det här är ofta en central fråga för mikroföretag som besvarades av ett tvåårigt utbildningsprojekt, vilket avslutas 28.2. I utbildningsprojektet Mikroyritysten valmentaminen päivittäistavarakaupan yhteistyökumppaneina (Coachning av mikroföretag som samarbetspartner till dagligvaruhandeln) utvecklades ett praktiskt verktyg för att stödja småföretagen i vardagen: ett nytt slags produktkort, med vars hjälp en småförädlare omsorgsfullt kan planera frågor förknippade med produkten och dess logistik, innan produkten bjuds ut till handeln.
Samtidigt kan småföretaget själv bedöma sin produkt utifrån samma kriterier som handeln använder. Den framgång som småföretag inom livsmedelsbranschen har på marknaden, kan förbättras genom att man vidareutvecklar småföretagens know-how och lokala kontakter med handeln, samt på så sätt att man planerar praktiska verktyg för samarbetet mellan handeln och småföretagen. Gemensamt för framgångrika småföretag är, utöver leveranssäkerhet och en förstklassig produkt, satsningar på det egna varumärket och den lokala prägeln. Som ett led i utbildningsprojektet sammanställdes broschyren Mikroföretag framgångsrika som samarbetspartner för handeln, som riktar sig särskilt till småföretag och i vilken man får reda på hur handelns sortiment uppkommer och hur ett litet företag inom livsmedelsbranschen kan förvandla sin egen produkt till en bestående framgångshistoria.
Uppgifterna är från ett pressmeddelande (20.2) från Finlands Dagligvaruhandel rf och finns i sin helhet som länk på webbplatsen pty.fi.