”Varför får den minst, som gör mest?” – producentorganisationernas kampanj belönades

Varför får den minst, som gör mest – producentorganisationernas kampanjCentralförbundet för lant- och skogsbruksproducenters (MTK:s) och Svenska lantbruksproducenternas centralförbunds (SLC:s) kampanj mot de låga producentpriserna i november i fjol har belönats med utmärkelsen Vuoden Markkinointiteko 2012. Här nere är SLC:s pressmeddelande (från 25.1):

Producentprisprotest belönades för årets marknadsinsats 2012

Tidningen Markkinointi & Mainonta och MARK Finlands Marknadsförbund belönade MTK och SLC för kampanjen mot de låga producentpriserna med utmärkelsen Vuoden Markkinointiteko 2012. Kriterierna har traditionellt varit att årets marknadsinsats skall nå utöver sedvanlig marknadsföring och skapa någonting nytt. Enligt prisutdelarna uppfyllde producentorganisationernas kampanj klart kriterierna, samtidigt som den skapade mycket positiv synlighet och startade en bred samhällsdiskussion.

Producentorganisationerna MTK och SLC ordnade priskampanjen den 14 november i Helsingfors, Joensuu, Jyväskylä, Karleby, Kuopio, Seinäjoki, Tammerfors, Tavastehus, Villmanstrand och Ylivieska. På de tio orterna sålde producenterna nötstek, bitstek av gris, hönsägg, potatis och rågbröd till producentpriser. Genom kampanjen protesterade producenterna mot jordbrukets svaga lönsamhetssituation. Kampanjens slogan var ”Varför får den minst, som gör mest?”.

– Kampanjen hade som målsättning att lyfta fram lantbrukarnas allt svagare ekonomiska situation, producenternas låga andel av matpriserna och skapa en samhällsdiskussion om lantbrukarnas situation. Målsättningarna uppfylldes och nu arbetar vi med att fortsätta föra fram budskapet på olika plan, säger SLC:s informatör Mia Wikström.

Kampanjens idé, koncept och förverkligande föddes huvudsakligen i producentorganisationerna MTK och SLC. Kampanjmaterialet producerades av marknadsföringsbyrån KEDM och det var byråns copywriter Anna-Kaisa Mannonen som kom på kampanjens slogan. Producent för huvudevenemanget på Narinkens torg var Antti Närhi, som också fungerat som producent för matevenemanget Delikatessernas Finland.

I kampanjdagen deltog över 200 producenter från MTK och SLC runt om i landet. I planeringen av kampanjen medverkade en stor del av producentorganisationernas personal och samarbetsparter. Producentorganisationerna tackar alla för ett fint samarbete.

Vuoden Markkinointiteko 2012–utmärkelsen delades ut till vinnarna på MARK Finlands Marknadsförbunds evenemang Tammikuun täräys på torsdagen.

Som belöning får MTK och SLC en sidas annonsutrymme i tidningen Markkinointi & Mainonta.

Tilläggsinformation:
– SLC:s informatör Mia Wikström, tel. 050 355 3213
– MTK:s kommunikationschef Klaus Hartikainen, tel. 040 169 2060
– MARK Finlands Marknadsförbunds VD Lauri Sipilä, tel. 040 503 4313
– Kampanjens webbsida: www.slc.fi/orattvist.asp

Det här inlägget postades i 2013, Nyhetsbrev 05/2013 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s